perjantai 7. maaliskuuta 2008

Apple hoppas företagen ska köpa in fler iPhone




I torsdags lanserade Steve Jobs en ny uppsättning verktyg som Apple hoppas ska få skeptiska IT-avdelningar våga ta i bruk iPhone som företagstelefon. Det är en stor nisch i USA där smarta telefoner som RIM:s Blackberry fortfarande dominerar och Nokia har haft svårt att ta sin plats. Hittills har det varit bökigt och osäkert att använda företagets e-post i Apples telefon, men från och med juni erbjuds support för Microsofts Exchange-server, som används av många företag för att hantera e-posttrafiken på ett säkert sätt. Det ska också bli möjligt att på distans radera innehållet i telefoner som stulits eller försvunnit.

Apple har de senaste månaderna delat ut hundratals gratistelefoner till lokala företag som Genentech och institutioner som Stanforduniversitetet. Jobs säger att responsen bland de anställda varit positiv. Frågan är om de lösningar som nu erbjuds tillfredställer alla. Ett problem är att SIM-kortet i iPhone fortfarande är låst av operatören AT&T, vilket tvingar användaren att ty sig till ett enda nätverk. Där finns heller ingen WIFI-funktion och därmed är VOIP (telefonsamtal över nätet) uteslutet. Och den 3G-telefon som har utlovats under andra kvartalet syns fortfarande inte till. Bluetooth och video är bara att drömma om.

Att övertyga företagen om att ta i bruk iPhone var kanske Steve Jobs viktigaste uppgift i torsdags, men för flertalet av åhörarna – inbjudna analytiker, journalister och bloggare – var den efterlängtade nyheten hur Apples programvara för att göra applikationer för iPhone kommer att se ut. Apple lanserade något som kallas SDK (software development kit) för utomstående som vill skriva programvara för telefoner. För 100 dollar kan vem som helst ladda ner SDK och skapa nya funktioner for iPhone.

Applikationer som Apple gillar kan säljas via Apples hemsida och då tar bolaget 30 procent av intäkterna. Det här kan innebära ett enormt lyft för de programvaruföretag som hittills har tvingats anpassa sina applikationer för en uppsjö av telefonmodeller.
För att ge nya företag en spark i baken ska Apple samarbeta med Kleiner Perkins Caufield & Byers om en riskkapitalfond värd 100 miljoner dollar som ska stöda startups med sikte på iPhone.

Det intressanta med att följa Apple från Silicon Valley är att på nära håll få se hur Mac-samfundet agerar i en värld där ryktena rör sig med ljusets hastighet, Fortune refererar till bloggspalten MacRumors som hänvisar till uppgifter publicerade av MacScoop och så vidare. Allra roligast är att läsa Fake Steve Jobs, Fortunejournalisten Dan Lyons fantasifulla blogg om Applechefens häftiga sinnestillstånd, The Secret Diary of Steve Jobs.

Presentationen på Apple campus i Cupertino var avsedd för utvalda gäster, övriga kunde följa presskonferensen minut för minut via en rad bloggar. Spännande? Med ett brinnande intresse för Mac-produkter, kanske.

Ei kommentteja: